Simpanan & Pelaburan Emas Public Gold

Haris Halim : Public Gold Agent *PG045691* WhatsApp : 019-3520178

Uncategorized

Memahami Ratio Emas – Perak

Apakah Ratio Emas – Perak dan kenapa ia penting?

Ratio emas ke perak sering digunakan oleh pelabur2 yang berpengalaman untuk menentukan bila masa yang tepat atau tidak untuk membeli atau menual logam berharga mereka.

Faktor-faktor lain dalam menentukan pembelian ialah termasuk ketidaktentuan ekonomi, hutang & inlasi juga mempengaruhi lebih ramai pelabur beralih kepada emas & perak.

Walaupun mengalami peningkatang dalam pasaran, ratio atau perbezaan harga emas dan perak ini masih lagi samar-samar dan misteri.

Jadi, apakah dia  ratio emas ke Perak dan kenapa ia penting?

Mula-mula sekali, maksud ratio emas ke perak merujuk kepada berapa jumlah Perak yang diperlukan untuk membeli 1 auns emas.

Pada masa artikel ini ditulis, rationya ialah 72 ke 1

Maksudnya, pada harga sekarang, kita perlukan 72 auns Perak untuk membeli 1 auns Emas.

Cara untuk mengiranya ialah ambil harga emas, bahagikan dengan harga Perak. Anda dah dapat ratio emas ke Perak. Ya..semudah itu

Di bawah adalah contoh mengikut harga semasa:$1133.45 (gold price) ÷ $15.71 (silver price) = lebih kurang 72 (Ratio Emas ke Perak)

ratio

OK, apa yang kita dapat dari info ini?

Pelabur2 yang aktif memperdagangkan emas dan perak akan merujuk kepada ratio ini  adakah ia masa yang tepat sama ada nak beli atau nak jual sebelum mereka akan membuat keputusan

Apabila rationya besar, harga logam Perak akan dianggap murah, oleh itu pelabur akan membeli Perak

Jika rationya rendah, ia lebih memihak kepada emas dan isyarat masa yang terbaik untuk membeli emas pula.

Tetapi, disebabkan ratio emas ke perak ini sentiasa bergerak dengan aktif, ia mungkin mendatangkan sedikit kesukaran kepada pelabur2 yang belum cukup matang dan berskala kecil untuk membaca signalnya dan membuat keuntungan.

Potensi di masa hadapan?

Penganalisa berpendapat, ratio emas ke perak akan kembali ke era 1900 di mana rationya adalah 16 ke 1. Banyak faktor diutarakan untuk menyokong pendapat mereka seperti kurangnya supply Perak untuk kegunaan industrial yg akan membuatkan harganya melambung dan lain-lain.

Perbezaan ratio ini lah yang diguna pakai oleh pelabur dalam membuat keputusan bilakah masa yang paling sesuai untuk membeli emas atau perak., tetapi anda dinasihatkan agar jangan terburu-buru dalam membuat keputusan.  Hanya pelabur yang berpengalaman sahaja yang membuat keuntungan menggunakan pendekatan jangka masa pendek, dan slah dalam membuat perhitungan.

Dengan kesabaran, kajian dan pandangan jangka masa panjang, anda boleh memilih untuk membeli Perak dengan harga murah apabila rationya tinggi. Apa yang anda perlukan ialah benchmark harga pada pembelian pertama dan anda akan tahu hala tujunya selepas itu.

Jika anda pelanggan Public Gold, kemudahan melihat harga emas & perak di dalam sukatan auns ini ada disediakan. Juga kemudahan membeli dan menyimpan perak dengan akaun SAP (Silver Accumulation Programme)

ratio-2

Haris Halim
Public Gold Auth. Dealer
019-3520178
http://bit.ly/PGregister

2 thoughts on “Memahami Ratio Emas – Perak

Leave a comment